De molen als publiekstrekker

De rol van de molen in onze samenleving verandert snel. Vroeger waren molens werktuigen en heel vaak verboden terrein voor het publiek. In de afgelopen 50 jaar veranderde dit en tegenwoordig zijn steeds meer molens grote publiekstrekkers geworden. Veel moleneigenaren en molenaars doen er alles aan om hun molen zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor bezoekers. Dit gebeurt onder meer door de molens open te stellen, bezoekers rond te leiden, of activiteiten te organiseren op en rond de molen. Ook speciale bezoekdagen zoals de Nationale Molendag trekken steeds meer publiek.

Maar doe ik het als moleneigenaar of molenaar wel goed? Kan ik mijn molen nog beter inzetten om (meer) bezoekers te trekken?

De molen als publiekstrekker is een nieuwe rol voor de molens. Er valt daarom nog een heleboel te leren om een molen als publiekstrekker zo goed mogelijk in te zetten en zo het draagvlak te vergroten. Juist dat draagvlak wordt in de toekomst erg belangrijk om uw molen in goede staat te houden. Daarom hebben wij een korte cursus samengesteld om u te leren de kansen en mogelijkheden van uw molen als publiekstrekker zo goed mogelijk te benutten.

Docent

Ingeborg Pouwels, projectmanager van De Hollandsche Molen.

Doelstelling
Leren hoe de molen als publiekstrekker is te gebruiken.

Niveau
Iedereen die met publiek omgaat op een molen.

Onderwerpen

  1. De molen van malend werktuig naar publiekstrekker
    Wanneer is de rol van de molen veranderd en wat betekent dit voor de molen en de mensen die met de molen werken?
  2. Welke rol neemt mijn molen in binnen de gemeenschap en hoe kan ik die band verstevigen?
    Iedere molen heeft een bepaalde achterban die bepaald wordt door een aantal factoren. Welke zijn dat precies en hoe kan ik die band sterker maken?
  3. Welke mensen bezoeken mijn molen en wat heb ik die groepen te bieden?
    Hoe bepaal ik de doelgroepen die mijn molen bezoeken en wat kan ik speciaal voor die groepen organiseren? Het benaderen van nieuwe doelgroepen kan zeer nuttig zijn.
  4. Hoe kan ik meer mensen naar de molen trekken?
    Hoe meer bezoek, hoe beter? Of heeft veel bezoek ook zijn nadelen? Hoe houd ik deze bezoekers vast en hoe gebruik ik deze achterban voor speciale acties en evenementen?
  5. Molendagen
    Hoogtepunt in het jaar is de Nationale Molendag en   eventueel de regionale molendagen. Wat organiseer ik op zo’n molendag en hoe ziet die dag eruit?Hoe kan ik die dag(en) zo gebruiken dat de positie van de molen wordt versterkt?
  6. Media
    Hoe kan ik de media gebruiken voor het promoten van mijn molen? Welke media zet ik waar en wanneer in?
  7. Publiciteitsplan maken
    Tot slot van de cursus maakt u voor uw eigen molen een publiciteitsplan, zodat u direct aan de slag kunt gaan met het inzetten van uw molen als publiekstrekker.

Voor wie
Iedereen die publiek ontvangt op een molen en daar meer profijt van wil hebben.

Wanneer en waar
Samen met u kiezen we een datum en locatie bij u in de buurt. We gaan hierbij uit van minimaal 6 deelnemers.

Kosten
De kosten van de cursus (1 dagdeel) bedragen € 35 p.p. voor leden/lid-eigenaren en € 40 voor niet-leden. De kosten voor de locatie en catering zijn niet inbegrepen.