“Heel Nederland moet De Hollandsche Molen leren kennen”

Luuk van Term is per 1 januari aangetreden als hoofd Communicatie & Marketing van De Hollandsche Molen. Met Luuks aantreden wil De Hollandsche Molen een impuls geven aan het vergroten van de bekendheid van de vereniging bij een breder publiek.

“Mijn eerste echte kennismaking met de vereniging was in 2010 toen ik bestuurslid werd. Sindsdien is er een wereld voor me opengegaan: al die mensen die de molens laten draaien, het enorme enthousiasme in het veld voor die prachtige monumenten en het fotogenieke karakter van molens. Ik wil dat veel meer mensen de schoonheid en de nog steeds grote betekenis van molens ontdekken. En dat het niet vanzelfsprekend is dat molens kunnen draaien.”

Voor Luuk vormt het voorbereiden van het jubileumjaar op korte termijn de belangrijkste taak. In 2023 bestaat De Hollandsche Molen 100 jaar en wil de vereniging zich aan een zo groot mogelijk publiek presenteren. Daarvoor is onder meer een campagne in voorbereiding die tot doel heeft om 100.000 Molenvrienden te werven. “Dat is een heel grote ambitie,” zo geeft hij toe. “Eigenlijk moet heel Nederland De Hollandsche Molen leren kennen. Maar willen we nieuwe publieksgroepen bereiken, dan is een nieuwe, meer eigentijdse uitstraling van de vereniging van cruciaal belang. Daarom hebben we de afgelopen tijd gewerkt aan een nieuwe huisstijl. Die rollen we in 2022 uit.”

Luuk is inmiddels ruim 20 jaar actief als communicatie- en programmamanager in de goede-doelensector. De eerste jaren was hij hoofd Voorlichting & Communicatie van het VSBfonds, een van de grootste vermogensfondsen van Nederland. Aansluitend koos hij voor het zelfstandig ondernemerschap: eerst met een eenmanszaak, later met eigen bureaus als Blauwe Noordzee en Beter Geven. Daarnaast vervulde hij verschillende bestuurlijke functies op vrijwillige basis, onder meer bij Resto VanHarte en Erfgoedlab.