Molenmaker Max Beijk wint Jong Monumententalentprijs

Max Beijk is het Jong Monumententalent van 2017. De prijs werd op 9 november tijdens het Nationaal Monumentencongres in Leeuwarden uitgereikt door Susan Lammers, jury-voorzitter en directeur van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Max krijgt een gepersonaliseerd ontwikkelingstraject aangeboden door het Mondriaan Fonds. Op jonge leeftijd gaf de nu 27-jarige Max Beijk al leiding aan een complexe restauratie van een molen. Inmiddels heeft hij tientallen projecten uitgevoerd en is zijn talent onmiskenbaar. Hij is een ondernemende en innovatieve speler in het traditionele ambacht van molenmaker. Het vak kreeg hij met de paplepel ingegoten als de derde generatie van molenmakers.

Eigen weg
De jury is positief dat hij een eigen weg kiest in het ambacht en zich een innovatieve molenmaker toont. Max werkt met nieuwe technieken, neemt grote uitdagende restauraties aan en heeft binnen zijn bedrijf een goede mix van ervaren molenmakers en jong talent. Hij maakt daarbij inhoudelijk gedurfde keuzes op het gebied van terughoudend restaureren die niet altijd voor de hand liggen in de molenwereld.

Investeren in ambachtsopleidingen
Duurzaamheid bij restauratie vind ik heel belangrijk en dat vraagt van mij, als jonge ondernemer, echt visie die ik overbreng op mijn team’, vertelt Max. ‘Ik vind het heel belangrijk dat de overheid investeert in goede ambachtsopleidingen. Samen restaureren we zo’n 60 tot 70 molens in Nederland per jaar. We hebben veel werk, maar het is heel moeilijk om goede mensen te vinden. Ik heb veel vrienden die een ‘event’-opleiding deden, maar nu geen job hebben, terwijl ik personeel nodig heb maar geen mensen kan vinden die verstand hebben van timmeren, laat staan van restaureren.’

Over Jong Monumententalent
Deze prijs is ingesteld om jong talent in de monumentensector in de schijnwerpers te zetten en frisse ideeën en nieuwe energie met elkaar te delen en is nu een initiatief van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. De prijs bevordert de verbinding van generaties in de erfgoedsector en genereert positieve (publicitaire) aandacht voor cultureel erfgoed en jonge professionals.