Over Beekse Molen / De Klef
In het oosten van de provincie lag op de Molenbeek een forse, in steen gebouwde watermolen, de Beekse Molen genaamd.
De oudste vermelding is uit 1430. In 1531 vond een omvangrijk herstel plaats en in 1672 werd een nieuwe molen gebouwd door de Vierlingsbeekse timmerman Hendricus Heiligers, die zijn naam in de koningspil kerfde.
Het ijzeren schoepenrad met een diameter van 6 meter is in 1910 gemaakt door de firma Gebr. Fransen te Vier lings beek. Het drijft een kollergang aan die oorspronkelijk gebruikt is om de melasse van de suikerbieten in het meel te persen dat bestemd was voor de ver vaardiging van veekoeken. Het rad met sluizen is gelegen aan de Molenbeek waar deze ten zuiden van Vierlingsbeek de Provincialeweg naar Maashees kruist.
De molen behoorde tot de grootste stenen molens. De molen beschikte over drie koppel stenen. later in 1918 kwam er nog een vierde koppel bij dat aangedreven werd door een Lister-zuiggas-motor.
Het rad deed oorspronkelijk zijn werk voor de watermolen, totdat in het najaar van 1944 deze molen door oorlogsgeweld werd vernield. Tijdens de Slag om Overloon staken de terugtrekkende Duitse troepen de molen in brand en bliezen deze op. Slechts het waterrad en de sluiswerken bleven bewaard.
In 1970 liet de toenmalige eigenaar, de heer Kaanen, het originele rad herstellen. Het vormt samen met de kollergang uit een veevoederfabriek een tastbare herinnering aan de watermolen. 25 jaar later, om precies te zijn 10 juni 1995 werd het rad aangesloten op een kollergang.
In de afgelopen jaren is er ook regelmatig gesproken over de herbouw van het gebouw, maar deze plannen zijn tot op heden niet tot uitvoering gekomen.
-----
Tegenwoordig drijft het rad een dynamo aan, vermogen ca. 5 kW.
Bron: Molenprikbord, 20 juni 2012.
Word Molenvriend
Nederland zonder molens is ondenkbaar. Maar om deze monumentale iconen te laten draaien en malen is geld en aandacht nodig.