Boezemmolen No. 6 te Haastrecht

Boezemmolen No. 6

Haastrecht, Zuid-Holland

Openingstijden
zaterdag 10.00 - 16.00 uur
Nationale Molendag 2023
Zaterdag 13-5
van
10:00:00
tot
17:00:00
Rondleiding
Nationale Molendag 2023
Zondag 14-5
van
11:00:00
tot
16:00:00
Rondleiding

Over Boezemmolen No. 6

Het riviertje de Vlist functioneerde vroeger als maalboezem voor polders in het westelijk deel van de Lopiker- en het oostelijk deel van de Krimpenerwaard. In 1486 maalden vermoedelijk zes, hooguit acht molens uit op deze boezem. Later zouden het er in totaal tien zijn. De boezem loosde via een sluis in Haastrecht op de Hollandsche IJssel. In 1486 was deze rivier zo dichtgeslibd, dat de lozing steeds moeilijker werd. In 1486 besloot men een Hooge Boezem in te richten en; daartoe kocht men 52 morgen grond aan. Later werd deze boezem nog vergroot. Deze molens maalden het water van de Vlist in de ‘Hooge Boezem’. De bemaling gebeurde niet rechtstreeks op de Hollandsche IJssel maar op een boezem, waardoor men onafhankelijk was van de rivierstand. Deze boezem loosde later langs een natuurlijke weg op de IJssel, wanneer dit wél kon.

Zeven molens
Aanvankelijk werd de boezem met één molen bemalen, de latere molen No. 1, tevens peilmolen voor de Vlist. In 1532 waren er vijf boezemmolens, een jaar later zes. Uiteindelijk zouden het er zeven worden, oorspronkelijk alle wipmolens.

Sloop
In 1739 brandde molen No. 6 af, hij werd vervangen door een achtkante molen. In 1873 brandde deze molen ook af. Deze werd vervangen door een stenen molen van een zeer sterk getailleerd model. Ter versterking van de bemaling werd in 1871 een 44 pk stoom-scheprad-gemaal gebouwd. In 1912 besloot het waterschap het windgemaal op te heffen, waarna in 1913-1914 het stoomgemaal uit 1871 werd verbouwd. Het kreeg nu twee centrifugaalpompen met elk een stoommachine en een totaal vermogen van 135 pk. De wipmolens werden na het in bedrijf komen van het stoomgemaal allemaal gesloopt; hun plaats in het landschap is nog goed te zien. Molen No.6 werd onttakeld en bleef dienst doen als woning.

Herbouw
In 2005 kwam het tot concrete herbouwplannen. In 2010 werd begonnen met het herstel van de stenen molenromp. Op Nationale Molendag 2011, zaterdag 14 mei, was de molen weer draaivaardig. Na fondsenwerving is ook het scheprad herbouwd en op 11 oktober 2017 werd voor het eerst proefgemalen. Het gietijzeren wateras is in 1870 gegoten en is afkomstig van een verdwenen Utrechtse molen.

Daarnaast worden de locaties van de zes andere gesloopte molens gemarkeerd, en krijgt de natuur een oppepper door de ontwikkeling van een moerassig gebiedje, riet- en grasland. De omgeving is deels toegankelijk gemaakt voor fietsers en wandelaars.

 

Bouwjaar
1873
Functie
Molenaar
Evert-Jan Lameris, Kees Kammeraat en Arie Verhoeff
Aandrijving
Adres

West-Vlisterdijk 1, 2851 ET, Zuid-Holland

Open op afspraak
Nee
Open voor publiek
Ja
Openingstijden
zaterdag 10.00 - 16.00 uur
Schoolbezoek mogelijk
Nee

Word Molenvriend

Nederland zonder molens is ondenkbaar. Maar om deze monumentale iconen te laten draaien en malen is geld en aandacht nodig.

of abonneer je op onze nieuwsbrief!
 

Meer over deze molen

Boezemmolen No. 6 te Haastrecht

Locatie

Bezoekadres
West-Vlisterdijk 1
Gemeente
Krimpenerwaard
Plaats
Haastrecht
Postcode
2851 ET
Plaats (postadres)
Haastrecht
Provincie
Rijksdriehoek: X
113,540
Rijksdriehoek: Y
445,080
WGS84: N (breedtegraad)
51.992558
WGS84: E (lengtegraad)
4.783558

Contact

Eigenaar
Stichting Het Zuid-Hollands Landschap
E-mailadres
6eboezemmolen@gmail.com
Telefoon
06-1442 7905 of 06-5192 2435

Over de molen

Inrichting
Aandrijving
Specificaties
Wateras: gietijzer, fabr. Prins van Oranje, no. 712 uit 1870 (afkomstig uit molen De Zwaan te Ouderkerk a/d Amstel)

Registratienummers

DHM-databasenummer
1359
Rijksmonumentnummer
527402
Ten Bruggencatenummer
01792 bis d