Lageveensemolen te Lisse

Lisse, Zuid-Holland
De Lageveense molen is een wipmolen uit 1890. Zijn voorganger brandde op 27 juli 1890 af, naar wordt aangenomen door een vonk van een langsrijdende locomotief. Er volgde meteen herbouw door de fa. Melman uit Warmond.
In 1842 was die voorganger vanwege de aanleg van de spoorlijn Haarlem-Den Haag al enige tientallen meters verplaatst. Nog veel eerder, namelijk in 1657, was die molen ook al verplaatst, toen vanwege de aanleg van de trekvaart tussen Haarlem en Leiden.
De molen bemaalde tot 1990 als hoofdbemaling deze polder (ca. 190 ha.; opvoerhoogte 0,50 m.). Daarna is nog heel vaak op vrijwillige basis met de molen gemalen.
In 2015 bleek na onderzoek dat de buitenroede vervangen moest worden. Een nieuwe roede werd in het voorjaar van 2016 geleverd maar niet gestoken: intussen was namelijk ook geconstateerd dat de bovenas scheuren vertoonde die nader onderzocht moesten worden. Als gevolg werd de molen stilgezet.
In de zomer van 2017 begon molenmakerij Verbij met herstelwerk: de oude buitenroede werd gestreken en de bovenas gekramd. Daarna is de nieuwe buitenroede gestoken.
De Lageveense molen staat vlakbij de spoorlijn Haarlem-Leiden en enige kilometers van een verharde weg. Toegang is alleen mogelijk via een flinke wandeling door de polder.
Toen de molen nog in bedrijf was, was dit anders geregeld: Leo Cozijn, woonachtig naast de Hoogeveense molen (aan de andere zijde van de Leidsevaart) was lange tijd ook molenaar van de Lageveense en had officiële toestemming van de NS om de spoorbaan te voet te mogen oversteken. Toen de molen in 1990 buiten bedrijf kwam werd deze toestemming meteen ingetrokken!
Nederland zonder molens is ondenkbaar. Maar om deze monumentale iconen te laten draaien en malen is geld en aandacht nodig.