Laat molen De Roos weer bloeien

Crowdfunding

Laat molen De Roos weer bloeien

14.800 / 15.000
Molen De Roos 1

Het is je misschien al opgevallen: molen 'De Roos' draait al een tijdje niet. Dit komt doordat er scheuren zijn ontdekt in de roeden. Roeden zijn de twee enorme stalen balken van meer dan 25 meter lang. Samen vormen ze de vier wieken. Om veilig te kunnen draaien moeten de roeden worden vervangen, maar daar is uiteraard veel geld voor nodig. 

Het is op tijd ontdekt en de molen is gelijk stilgezet. Na extra onderzoek, waarbij de lassen van alle roeden zijn gecontroleerd, is besloten om de roeden te vervangen. Daarom kan de molen de komende maanden niet draaien en malen.

De roos 2

De roeden zijn gecontroleerd en stilgezet.

Dat molen De Roos stilstaat is voor bezoekers, molenaars, de gidsen én de molenwinkel een heel onverwachte en onplezierige ontwikkeling. Een draaiende molen is natuurlijk een echte molen. Maar veiligheid gaat boven alles. Help jij mee om molen De Roos weer te laten bloeien? Iedere bijdrage is welkom!

De stand wordt handmatig bijgewerkt. Het duurt enige tijd voordat jouw donatie is meegeteld.

Over De Roos

De oorspronkelijke molen "De Roos" stond als standerdmolen aan de toenmalige Bastiaanse Vest (thans de Zuiderstraat). Hij werd in 1679 door Fons van Mierop naar de Westvest overgeplaatst op een bastion, waar tot dat jaar de standerdmolen "De Gasthuijsmolen" (1540 - 1675) had gestaan die door een storm was vernield. Bij deze overplaatsing werd meteen de molen veranderd in een lage wipstellingmolen, waarvan de stenen onderbouw in 1728 met 6 meter werd verhoogd. Rond 1760 verdween de houten wipkorenmolen en kreeg de molen zijn huidige gedaante.

In 1926 werd de sloop van de molen voorkomen doordat de in 1923 opgerichte Vereniging De Hollandsche Molen, dankzij steun van de gemeente Delft en 223 andere belangstellenden, eigenaar werd van het complex.
In 1929 werd voor de aanleg van de trambaan een deel van de stadswal afgegraven, en daardoor verzakte de molen ernstig.
In 1947 en 1961 werd de molen gerestaureerd. Doch na de restauratie van 1961 kwam de molen buiten bedrijf te staan.

Tussen 1986 en 1992 werd de molen opnieuw gerestaureerd en werd besloten de scheefstand vanaf 1929 te herstellen. Vanaf die tijd draait en maalt de molen op vrijwillige basis.

Vanaf 2010 voerde spoorwegbeheerder Prorail grootschalige werken uit aan de nabij de molen gelegen spoorlijn Delft - Den Haag. Het oude dubbelsporige viaduct zou worden vervangen door een viersporige tunnel die deels onder de molen ligt. In januari 2011 werd onder het molencomplex een gewapend betonnen plaat aangebracht om het complex 1 meter omhoog te kunnen vijzelen. Op 4 juli 2012 werd het 1100 ton zware molencomplex opgevijzeld en op palen gefundeerd. Hierdoor kon onder de molenplaat het tunneldak worden aangebracht. In het voorjaar van 2013 werd het molencomplex op het tunneldak neergelaten.
Op 4 september 2013 waren de werkzaamheden zover gevorderd dat het molencomplex door Prorail kon worden teruggegeven aan vereniging De Hollandsche Molen. Tevens verscheen op die dag het boek "Van stadswal naar tunneldak".

Begin 2022 wordt deze molen voorzien van een koppel 17der blauwe stenen. Bijzondere stenen, want aangetroffen tijdens alle graafwerkzaamheden rond het spoortraject. Ongetwijfeld afkomstig van deze molen zelf en inmiddels gescherpt door Hans Titulaer.

Bouwjaar
1679
Overbrengingsverhouding
Blauwe steen 1:6,42 | Kunststeen 1:7,27
Type
ronde stenen stellingmolen
Functie
korenmolen
Molenaar
Jan Spruit, Dirk Pereboom, Herman Polderman, Andre van der Kraan, Jelle Faddegon, Louis Verstraaten, Evert van Bokhorst, Mark Stapel
Adres

Phoenixstraat 111/112, 2611 AK, Zuid-Holland

Openingstijden
Woensdag & Vrijdag 14:00-16:00;
Zaterdag 10:00-16:00;
Hoeft niet maar reserveren mag wel: https://delftsemolen.nl/reserveren/;
;
Winkel geopend: Woensdag - Zaterdag: 10:00-17:00
Extra informatie schoolbezoek

Schoolbezoek kan op aanvraag

Open voor publiek
Ja
Open op afspraak
Nee
Schoolbezoek mogelijk
Nee

Met welk bedrag wil je dit project steunen?