Over Nederwaard Molen No.6
De bouw werd aangenomen door Teunis van de Werken uit Oud-Alblas voor ƒ 9800,--.
Op 24 december 1866 brak de (uit 1850 daterende) bovenas, daarbij gingen ook beide roeden verloren. Op 23 februari 1867 werden twee nieuwe ijzeren roeden aangebracht, uiteraard nadat eerst een andere bovenas gestoken was. In 1887 brak opnieuw een buitenroede, die vervolgens werd vervangen.
In 1979 werd omvangrijk herstel aan het metselwerk uitgevoerd. In maart 2017 kreeg de molen een nieuwe binnenroede, in november 2020 volgde de buitenroede.
Het onderschijfloop heeft gietijzeren staven. Ooit moet (tijdens het vangen?) het sabelijzer zijn gebroken; het werd vervangen door een nieuw exemplaar maar het gebroken deel zit er nog steeds!
Meer over de geschiedenis van de boezembemaling van de Nederwaard is te vinden bij Nederwaard Nr. 1.
Word Molenvriend
Nederland zonder molens is ondenkbaar. Maar om deze monumentale iconen te laten draaien en malen is geld en aandacht nodig.
Meer over deze molen
Nederwaard Molen No.6 te Kinderdijk
Locatie
Contact
Over de molen
Opvoerhoogte: 0 tot 1,40 m;
Wateras: gietijzer, fabr. De Prins van Oranje te 's Hage, nummer 1264, bouwjaar 1881;
Sintelstuk: gietijzer, fabr. N.S.B.M. Feijenoord te Rotterdam, bouwjaar 1852