Frank Roos (voorzitter)
Hans Démoed
Denise Go-Feij
Twan Jetten
Marloes Stofferis
Directeur-bestuurder
Nicole Bakker
Belangenbehartiging
Agnes de Boer, adviseur Omgevingswet & molenbiotoop
Matthijs Ero, adviseur molens
Jippe Kreuning, adviseur molens
Communicatie & Marketing
Luuk van Term, hoofd
Colette Cramer, medewerker front office
Ed van Gerven, medewerker communicatie
Anita Leeflang, projectassistent & medewerker front office
Laura Mens, medewerker online media
Marion de Vries, database- & CRM-specialist
Marjan ten Broeke, medewerker communicatie (vrijwilliger)
Financiële administratie
Arnaud Otten
Joseph Vos
Op verzoek van Het Gilde van Molenaars is een examencommissie in het leven geroepen. Deze commissie neemt het molenaarsexamen af bij kandidaten die bij Het Gilde de opleiding tot vrijwillige molenaar hebben gevolgd.
De Hollandsche Molen heeft diverse manieren om mensen te eren en erkenning te geven voor hun inzet voor de molen en het ambacht. De erkenningen zijn:
- A.J. de Koning penning - Richtlijnen
Voor personen met bijzondere en zeer uitzonderlijke verdiensten voor het molenbehoud. - Certificaat van Verdienste - Richtlijnen
Voor molenaars, molenmakers, rietdekkers, eigenaren die molenaar zijn en andere vaklieden die zich gedurende een lange reeks van jaren verdienstelijk gemaakt op hun vakgebied; - Ingeborg Pouwels Innovatieprijs - Richtlijnen
Voor vernieuwende initiatieven in het molenveld.
Om de onafhankelijkheid van de erkenningen te borgen, doet de Commissie Erkenningen van De Hollandsche Molen jaarlijks een voordracht aan de directeur-bestuurder wie in aanmerking komt voor een van deze erkenningen.
De Commissie Erkenningen staat onder voorzitterschap van Johan van Dijk en bestaat verder uit Thomaz van Os, Jeroen van Dijke en Marianne van der Elsen.
Eenieder kan personen voordragen door een e-mail te sturen aan dhm@molens.nl met daarin een onderbouwing van de verdiensten van de voorgedragen persoon of organisatie.
De Molenadviesraad adviseert De Hollandsche Molen gevraagd en ongevraagd over het door de vereniging te voeren beleid zoals omschreven in artikel 2 van de statuten. Hieronder vallen met name onderwerpen betreffende subsidiëring van instandhouding van molens, technische advisering, biotoopbeleid en beheeraspecten.
In het pand van De Hollandsche Molen is ook de Stichting Molendocumentatie gevestigd. Deze stichting beheert de grote collecties molendocumentatie die eigendom zijn van De Hollandsche Molen. Vrijwel alle boeken over molens, duizenden afbeeldingen, knipsels, tekeningen en bijzondere collecties – vaak al toegankelijk via databases – zijn er in te zien. Dit documentatiecentrum is uitsluitend iedere donderdag van 10.00 tot 15.00 uur op afspraak te bezoeken. Voor afspraken:
Telefoon: (020) 623 87 03
E-mail: smd@molens.nl
Voorkomen is beter dan genezen! Het hele molenveld – van molenaar tot molengids, van beleidsmaker tot moleneigenaar – heeft de verantwoordelijkheid om de veiligheid op en rond onze molens te waarborgen. Dat doen we samen. Het Ambachtelijk Korenmolenaars Gilde, het Gilde van Molenaars, het Gild Fryske Mounders en De Hollandsche Molen werken al enkele jaren nauw samen om de veiligheid te verbeteren. Een werkgroep met vertegenwoordigers van de verschillende molenorganisaties en veiligheidsdeskundigen bespreekt geregeld de ontwikkelingen in het veld. De werkgroep bestaat uit:
- Rienier Scheeres, voorzitter
- Matthijs Ero
- Hay Janssen
- Mark Ravesloot
Databasemarketeer (0,8 fte) / 30 uur per week
De Hollandsche Molen is autoriteit op het gebied van Nederlandse molens en deelt kennis over molens en het molenaarsambacht. De vereniging brengt molenorganisaties en molenliefhebbers samen, behartigt de belangen van alle traditionele molens in Nederland en werft voor en financiert restauraties van molens. De Hollandsche Molen wil het molenerfgoed ook voor komende generaties beschikbaar houden en wil ervoor zorgen dat Nederland het meest vooraanstaande molenland ter wereld is.
Het bureau van De Hollandsche Molen (12 medewerkers) is verantwoordelijk voor de voorbereiding en uitvoering van het beleid, is gevestigd te Amsterdam en staat onder leiding van een directeur-bestuurder. Voor haar baten richt de vereniging zich vooral op particuliere donaties, nalatenschappen en bijdragen van fondsen.
De databasemarketeer maakt deel uit van het cluster Communicatie & Marketing en legt verantwoording af aan het hoofd Communicatie & Marketing.
Taken
- Het uitvoeren van het communicatie- en marketingbeleid in de breedste zin van het woord
- Het coördineren van de werkzaamheden aan het CRM-systeem
- Het zorgdragen voor een compleet, accuraat en werkbaar CRM-systeem
- Het maken van selecties, rapportages en evaluaties ten behoeve van de diverse campagnes
- Het opzetten van campagnes om donaties en nalatenschappen te werven
- Het inventariseren van fondsen die passen bij de doelen van de vereniging en samen met projectleiders werken aan succesvolle aanvragen
- Het opzetten en uitvoeren van de ‘klantenreis’, met name voor de werving van particuliere donateurs
- Het meetbaar maken van de wervingsacties en op basis van analyses een optimaal vervolg geven aan de marketingactiviteiten
Kennis en ervaring
- HBO werk- en denkniveau
- Aantoonbare ervaring in fondsenwerving en relatiebeheer
- Goede kennis van Microsoft Dynamics
- Ervaring met projectmanagement
- Affiniteit met de erfgoedsector en/of de goede-doelensector
Competenties
- Teamspeler die andere medewerkers weet te enthousiasmeren voor de projecten binnen de organisatie en het molenveld
- Goede mondelinge en schriftelijke (en didactische) uitdrukkingsvaardigheid
- Hands-on mentaliteit, proactief en resultaatgericht
Aanbod
- Maandsalaris gebaseerd op Beleids- en stafmedewerker 2 uit het functieboek CAO Welzijn en maatschappelijke dienstverlening (functiegroep 8)
- Deels thuiswerken mogelijk
- Vergoeding van kosten voor woon-werkverkeer op basis van OV 2de klas
- Deelname aan de collectieve pensioenverzekering
- 5 weken vakantie per jaar
Interesse?
Indien u interesse heeft in deze functie, kunt u uw motivatie en cv tot uiterlijk 8 december 2024 sturen naar l.vanterm@molens.nl. Voor meer informatie kunt u terecht bij Luuk van Term, hoofd Communicatie & Marketing: telefoon 06 – 22 39 35 92. De eerste ronde van de sollicitatiegesprekken staat gepland in de tweede week van december.
Word Molenvriend
Nederland zonder molens is ondenkbaar. Maar om deze monumentale iconen te laten draaien en malen is geld en aandacht nodig.