Over De Meervogel
Oorspronkelijk stonden niet ver van elkaar twee molens. In 1913 werd de oostelijke molen afgebroken en vervangen door een locomobiel. Dat laatste werd in 1938 op zijn beurt vervangen door een dieselmotor van 75 pk. In 1943 maakte deze diesel wegens brandstofgebrek plaats voor een elektromotor. Op dat moment was de westelijke molen al officieel niet meer in gebruik voor de bemaling.
Nadat de oude mechanische bemaling in 1958 vervangen was door een nieuw gemaal met schroefpompen, werd de molen tussen 1962 en 1966 fasegewijs gerestaureerd en in 1967 officieel als reservegemaal in gebruik genomen.
In 1985 was de molen wederom in slechte staat: de buitenroede stond op dat moment al zo'n 10 jaar kaal en van de binnenroede waren kleppen en stroomlijnneuzen al deels afgewaaid.
Een nieuwe restauratie startte in 1989; in 1990 volgde de feestelijke ingebruikname.
Op afspraak per telefoon of mail
Word Molenvriend
Nederland zonder molens is ondenkbaar. Maar om deze monumentale iconen te laten draaien en malen is geld en aandacht nodig.