Olinger Koloniemolen te Laskwerd

Laskwerd, Groningen
De oude Olingerpolder werd door het graven van het Eemskanaal (1870 - 1876) in tweeën gesplitst, waardoor een Noorder- en een Zuider-Olingerpolder ontstond.
In 1900 werd deze molen door aannemer J. Rietsma te Farmsum gebouwd als vervanging van een afgebrande molen uit 1821, die elders de polder bemaalde.
In 1916 kwam een locomobiel en in 1959 een ruw-oliemotor als hulpkracht voor de bemaling in gebruik. In 1972 verdween deze motor uit de molen toen het gemaal "De Groeve" in gebruik werd genomen.
Sinds 1916 een locomobiel als hulpkracht, in 1959 een ruwoliemotor, deze werd later door een dieselmotor vervangen. In 1972 werd deze motor na ingebruikstelling van het gemaal De Groeve uit de molen verwijderd. In 1956 valt de molen onder de wet BWO. In 1957 gerestaureerd door molenmaker Chr. Bremer te Adorp; kosten f.9667. In 1960 werden door Chr. Bremer twee nieuwe stalen roeden aangebracht, de ene met stroomlijnneus en Bremer-remkleppen en de andere alleen met stroomlijnneus; kosten f.5564 en f.9817, herstel uitgevoerd door molenmaker Doornbosch en Zn. te Adorp. In 1964 en 1966 voerde molenmaker Doornbosch opnieuw herstellingen uit, o.a. als gevolg van zware rukwinden op 21 mei 1966. In 1970/71 herstel door Doornbosch, o.a. het plaatsen van een Engels kruiwerk en een houten schroef; totale kosten f.22.500. In 1978 hersteld door molenmaker Doornbosch te Adorp.
In 2010/2011 onderging de molen opnieuw herstel.
Eigenaars: sinds 1 mei 1970 het waterschap Duurswold, later waterschap Eemszijlvest; sinds 27 mei 1992 eigendom Molenstichting Fivelingo.
De Groeve Westzijde 28, 9903 BA, Groningen
Nederland zonder molens is ondenkbaar. Maar om deze monumentale iconen te laten draaien en malen is geld en aandacht nodig.